...

15 fantastiske mysteriefilm

Mange film er gode til popcorn. De får dig ikke til at tænke over noget som helst, mens du ser dem. Folk kan normalt lide det, fordi de er kommet i biografen for at tage en pause fra deres bekymringer. Men nogle film er virkelig gådefulde. Det er disse, vi skal tale om.

15 krimifilm

Nomineret af Stedet Navn Bedømmelse
15 krimifilm 1 Eternal Sunshine of the Spotless Mind 5.0
2 Husk 4.9
3 Sindspil 4.8
4 Øen af fordømte 4.7
5 Mulholland Drive 4.6
6 Deja Vu 4.5
7 Fight Club 4.4
8 Spillet 4.3
9 Forsvundet 4.2
10 Indledning 4.1
11 Springvand 4.0
12 Den mystiske historie om Benjamin Button 3.9
13 Bivirkning 3.8
14 Bliv på 3.7
15 Hr. Nobody 3.6
16 Konklusion 3.5

Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Eternal Sunshine of the Spotless Mind
  1. År: 2004

2. Bedømmelse på Kinopoisk: 8.0

3. Instrueret af: Michel Gondry

4. Med Jim Carrey, Kate Winslet, Elijah Wood, Jerry Robert Byrne, Mike Ruffalo, Jerry Robert Byrne, Mike Ruffalo i hovedrollerne

I et stykke tid besluttede Jim Carrey at træde tilbage fra sine komiske personligheder. Så han begynder at lave dramatiske film. “Eternal Sunshine of the Spotless Mind” er en af dem. Det er også lidt af et mysterium – det er lidt af en gåde.

Denne film handler om en genert Joel. Han lever et ualmindeligt liv. En dag stiger han imidlertid på et tog i en helt anden retning. Da Joel ankommer til havet, møder han en pige med lyseblåt hår. Det er okay, men fyren begynder at indse, at han kender denne pige fra et eller andet sted. Og det viser sig snart, at de har været et par. Men hvordan kunne han glemme det?? Heri ligger filmens store mysterium.

Se Eternal Sunshine of the Spotless Mind sammen med din kæreste eller kone. Du kan være sikker på, at hendes øjne vil være på et vådt sted, fordi filmen er ret trist. Og kameraarbejdet her! Det er ikke underligt, at publikum og kritikere har givet filmen meget høje karakterer. Og hvor godt Jim Carrey klarede rollen! Og Nicolas Cage hævdede det..

Husk

Husk
  1. År: 2000

2. Kinopoint’s bedømmelse: 7.9

3. Instrueret af: Christopher Nolan

4. Med Guy Pearce, Carrie-Anne Moss, Joe Pantogliano og Carrie-Anne Moss i hovedrollerne

Christopher Nolan kan lide at lege med tiden i sine værker. Derfor har vi flere af hans film med i vores udvalg. Det var første gang, at instruktøren havde brugt usædvanlig redigering i filmen “Remember”. Der er en del af filmen, der foregår i normal tid, og en anden del, der foregår i omvendt tid. Og det er der en grund til!

Denne film fortæller historien om en mand, der lider af en alvorlig sygdom. Hvert 10. til 15. minut glemmer han absolut alt, hvad der er sket for ham før. Og helt i begyndelsen af filmen opdager han, at hans kone er blevet myrdet. Leonard (det er hovedpersonens navn) skal finde ud af, hvem der står bag mordet. Men med hans sygdom er det en meget vanskelig opgave, fordi han ikke kan genkende de mennesker, der er omkring ham, hele tiden. Du er nødt til at bruge hjælpemidler – skrive spor på din krop og tage billeder på et polaroidkamera.

På tidspunktet for denne film var Nolan en nybegynder. Men den fik et fornuftigt budget, som blev tjent helt ind igen ved kassen. Publikum elskede det faktum, at de måtte opgive Leonard. De vidste trods alt ikke, hvad der var sket med hovedpersonen lige før. Og filmen besvarer et nyt spørgsmål hvert 15. minut og giver et nyt flashback.

Hvis man tænker over det, er “Remember” en traditionel actionfilm. Hvis den var blevet redigeret på den traditionelle måde, ville den ikke have været særlig interessant. Seeren ville ikke skulle gå i tænkeboks over det, og det er bestemt ikke alle, der ville have lyst til at gennemgå filmen.

Tankespil

Tankespil
  1. År: 2001

2. Bedømmelse på Kinopoint: 8.6

3. Instruktør: Ron Howard

4. Med Russell Crowe, Ed Harris, Jennifer Connelly, Christopher Plummer, Ed Harris og Jennifer Connelly i hovedrollerne

En af de bedste mysteriefilm, der nogensinde er lavet. med en ung Russell Crowe i hovedrollen, som allerede havde vist et stort løfte. Historien er baseret på virkelige begivenheder. Den fortæller historien om John Forbes Nash, der engang vandt Nobelprisen i økonomi. Men det er vigtigt at forstå, at nogle af begivenhederne i filmen er overdrevne. For eksempel led matematikeren i livet af auditive hallucinationer, mens filmen optrådte og visuelle.

“Mind Games” handler om en studerende, der ikke kan finde kontakt med de mennesker, der er omkring ham. Han deltager ikke engang i undervisningen, men koncentrerer sig om sin egen forskning. Efterhånden bliver knægten en ung videnskabsmand og begynder at arbejde som lærer. Han gifter sig endda med en af eleverne!

De vigtigste begivenheder starter fra det øjeblik, hvor John blev kontaktet af agent William Parcher, som tilbød ham at arbejde for CIA i en særlig afdeling. Nash skal analysere oplysninger fra åbne kilder for at finde krypterede data, som angiveligt deles af USA’s fjender. Det viser sig dog hurtigt, at mange aspekter af matematikerens liv ikke eksisterer i virkeligheden, men kun er udtænkt i hans fantasi. Og seeren skal gætte sig frem til hvilke.

Mind Games viser, at man kan få succes i livet, selv om man er skizofren. Desuden hjalp sygdommen hovedpersonen med at gøre en vigtig opdagelse, som han modtog en prestigefyldt pris for. Det gør filmen ikke kun mystisk, men også inspirerende.

“De fordømtes ø

De fordømtes ø
  1. År: 2009

2. Vurderet 8 på Kinopoisk.5

3. Instrueret af: Martin Scorcese

4. Med Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley og Max Von Sydow i hovedrollerne

Denne film har et tilsyneladende almindeligt plot. To fogeder bliver sendt til en sindssygeanstalt på en ø i Massachusetts. En kvindelig patient var tidligere forsvundet. Og hun er en kriminel! Fogedretten må undersøge sagen, og i den forbindelse begynder meget interessante omstændigheder at dukke op.

Hovedpersonen her spilles af Leonardo DiCaprio. Og han klarede det bemærkelsesværdigt godt! Seeren er meget interesseret i at se en politibetjent blive bogstaveligt talt sindssyg. Dette er forresten den første, men ikke den sidste Leonardo DiCaprio film i vores udvalg.

Det mest interessante ved Cursed Island er dens opløsning. I første omgang bemærker beskueren måske ikke engang det mysterium, der foregår i billedet. Men hvis han har været opmærksom, kommer tingene endelig til at gå op for ham til sidst. Du indser, at det manglende glas fra patientens hånd heller ikke er en filmisk fejltagelse. Og at den store mængde vand i rammen ikke er en tilfældighed. Hvis du ser den uden at tænke for meget, kan du ende med at få kæben til at falde ned på gulvet med en uventet finale.

Mulholland Drive

Mulholland Drive
  1. Året er 2001

2. Bedømmelse på Kinopoint: 7.6

3. Instrueret af: David Lynch

4. Med Naomi Watts, Laura Herring, Justin Theroux, Anne Miller og Justin Theroux i hovedrollerne

Hvis du ønsker at holde tankerne væk fra det, der foregår, mens du ser filmen, anbefaler vi, at du tjekker David Lynchs værk. Især hans tv-serie Twin Peaks. Men hvis du ikke har tid til det, kan du se Mulholland Drive. Her er der også tale om et meget indviklet plot.

Denne film er en sognepræget thriller. Det var oprindeligt meningen, at dette skulle være et pilotprojekt til en tv-serie. Men studiet nægtede at give penge til den, så Lynch måtte færdiggøre optagelserne og gøre sit arbejde til en spillefilm. Jeg må sige, at det er ret surrealistisk.

En pige ved navn Laura Herring kommer ud for en bilulykke i sin limousine, og de vil dræbe hende først. Efter et uheldigt slag i hovedet sniger pigen sig ind hos en mørkhåret fremmed, hvor hun bliver for at sove. Da hun vågner op, opdager hun, at hun har mistet hukommelsen fuldstændigt. Hun kan ikke engang huske sit navn. Resten af filmen forsøger hun at huske de hændelser, der skete, og den fremmede Betty forsøger at hjælpe hende.

Jeg synes ikke, at filmen passer til ovenstående beskrivelse. Det er faktisk mere kompliceret end som så. Det kan fortolkes på mange forskellige måder. Fans har allerede opstillet alle mulige teorier. Nogle af dem går så langt som til at sige, at hele filmen er en ukendt drøm.

Hvis du kan lide filmen, vil du bruge de næste par timer på at tænke over. Men det kan også være, at alt det, der sker, ikke giver mening for dig. I så fald kan den nemt blive en af de mest uelskede film. Strengt taget er det derfor, at Mulholland Drive langt fra har den højeste vurdering på Kinopoisk og lignende sider.

Deja Vu

Deja Vu
  1. År: 2006

2. Kinopoint-rating: 7.8

3. Instrueret af Tony Scott

4. Med Denzel Washington, Paula Patton, Val Kilmer, James Caviezel og Paula Patton i hovedrollerne

Du vil gerne se en film, der bare forsøger at være smart? Hvis det er tilfældet, så se Deja Vu med Denzel Washington i hovedrollen. Denne film handler om ATF-agenten Doug Carlin. Han kommer til byen for at efterforske et terrorangreb på en færge i New Orleans. Eksplosionen kostede mange mennesker livet, herunder hans partner.

Historien kunne have været den mest banale. Men filmskaberne har inkluderet et element af sci-fi. Samtidig beslutter ATF at afprøve det, der svarer til en tidsmaskine. Den giver dig ikke mulighed for at rejse tilbage i tiden, men den hjælper dig med at se den på det store lærred. Du kan kun se, hvad der skete for 4,5 dage siden, og i en vis afstand fra det installerede udstyr. Hvordan kan man med alle disse begrænsninger finde frem til gerningsmanden til eksplosionen, som formodentlig var et sted uden for færgen og derfor overlevede??

Deja Vu’s plot er også interessant, fordi Doug Carlin observerer flere dage af tidligere begivenheder, hvor han formår at blive forelsket i et af ofrene. Han forsøger at hjælpe hende, at forhindre, at hun bliver dræbt. Hvilket i øvrigt allerede er sket! Men er det realistisk at opnå dette? Og om livet for de 500 mennesker, der blev dræbt under bombeangrebet, kan reddes?

Det er en meget interessant historie, der ender ret brat. Dette er et af Tony Scotts mest gribende værker, da han døde seks år senere. Måske var dette den instruktør, der bedst vidste, hvordan Denzel Washingtons talent kom bedst til udtryk. Man må indrømme, at han er næsten perfekt i denne film. Og det er det, filmen handler om – Denzels karakter får maksimal tid på skærmen. Kritikerne vurderede i øvrigt ikke filmen særlig godt, men fandt den blot underholdende. Men filmen blev elsket af almindelige seere, og det er nogle gange vigtigere end andre.

Fight Club

Fight Club
  1. År: 1999

2. Bedømmelse på Kinopoisk: 8.6

3. Instrueret af: David Fincher

4. Med Edward Norton, Brad Pitt, Helena Bonham Carter, Jared Leto og Helena Bonham Carter i hovedrollerne

David Finchers film er en af de bedste i Brad Pitts karriere. Han må være kendt af alle Expertology-læsere. Hvis du faktisk har set den, kan du gå videre til den næste. Hvis du ikke har det, anbefales det, at du afhjælper situationen hurtigst muligt.

Filmen handler om en mand, der lider af kronisk søvnløshed. Det er alt sammen godt og vel, men han lever et meget kedeligt liv. Hvad kan det ellers være, hvis man arbejder på et kontor?? En dag bliver hovedpersonen, spillet af Edward Norton, sendt på en forretningsrejse. I den møder han Tyler Durden. Denne mand er hans modsætning. Han mener, at selvforbedring ikke fører til noget godt. Tværtimod er der behov for at gå i gang med selvdestruktion! Og en ansat i et forsikringsselskab begynder at tage denne filosofi til sig.

Der er intet usædvanligt i historien. Kontoristen og hans nye ven beslutter sig for at starte en kampklub, hvad er det store problem?? Ja, hans popularitet er steget støt og roligt. Men filmens skønhed ligger i dens opløsning. Du vil blive overrasket. Desuden vil du gerne gennemgå filmen for at sikre dig, at instruktøren ikke har ødelagt den. Herefter vil det gå op for dig, at Tyler ikke er den, han ser ud til at være, og gennem hele filmen får seeren spor til dette. Kort sagt er det ikke underligt, at denne film regelmæssigt rangerer højest i alle mulige vurderinger. I alle, ikke kun de mest mystiske film.

Spillet

Spillet
  1. År: 1997

2. Bedømmelse på Kinopoint: 8.3

3. Instruktør: David Fincher

4. Med Michael Douglas, Sean Penn, Deborah Kara Unger, James Rebhorn og Sean Penn i hovedrollerne

Endnu en film, mesterligt instrueret af David Fincher. Og han ender også ofte på alle mulige top ti-lister. Hovedrollen blev spillet af Michael Douglas, som på det tidspunkt var en verdensklasse skuespiller. Det er en film med et stort budget. Der var dog noget, der gik galt i kassen. Og konkurrencen var god, og publikum værdsatte ikke filmens mystik, hvilket alt sammen resulterede i en ret lav indtjening, der knap nok gjorde det muligt for filmen at nå break-even.

Vi taler om Nicholas Van Orton her. Det er en succesrig mand, der har sit liv under absolut kontrol. Men en dag får han en billet til at være med i The Game. Om du skal udnytte den? Det er lovet at give dig en smag af livet tilbage bagefter. Men til hvilken pris?? Det bliver hurtigt klart, at hovedpersonens liv står på spil.

På trods af den fremragende produktion er der visse mangler ved denne film. Den vigtigste er handlingens forudsigelighed. Hvis du er en erfaren seer, kan du gætte, hvad slutningen bliver i det 20. minut. Det er derfor, at denne film slet ikke åbner vores rangliste. Det er så meget desto mere overraskende, at anmelderne har givet den så høje karakterer. Det er muligt, at filmen simpelthen er lidt forældet – i dag er vi vant til film med et langt mere gennemtænkt plot. Ikke desto mindre vil vi risikere at anbefale at bruge tid på at se “Game”. Det stimulerer måske ikke rigtig din hjerne, men det kan stadig inspirere dig.

Den forsvundne

Forsvundet
  1. År: 2014

2. Bedømmelse på Kinopoint: 7.9

3. Instrueret af David Fincher

4. Med Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris og Carrie Coon i hovedrollerne

Endnu en gang, David Fincher! Denne instruktør er tilfældigvis en af de meget få, der kan betegnes som mesteren inden for mysteriefilm. Og han forsøger at bruge forskellige skuespillere i sine værker. I dette tilfælde har de valgt Ben Affleck, som om nogle få år vil forsøge at spille Batman. Her er han en almindelig ægtemand, der forbereder sig på at fejre fem års ægteskab. Der opstår imidlertid et problem. Den skyldige forsvinder.

Hvert år arrangerer hovedpersonens kone en såkaldt skattejagt for ham – et spil med en kæde af ledetråde. Lignende spor findes på dagen for forsvindingen. Alt dette ville være fint, men der er en mulighed for, at konen er blevet kidnappet eller endda myrdet – hvilket fremgår af blodpletterne i huset, som tydeligvis er blevet forsøgt slettet.

Den handler ikke kun om en efterforskning, men også om minderne om Amy – hovedpersonens kones navn. Efterhånden opdager beskueren en række kendsgerninger, der får ham til at undre sig. Som med David Finchers andre værker forsøger slutningen at overraske. Og det lykkes ganske godt, og det er ikke uden grund, at kritikerne har givet denne film ret høje karakterer. Og Rosamund Pike spillede sin rolle så godt, at hun blev nomineret til en Oscar, uden dog at vinde i sidste ende.

Vi anbefaler også at se denne film, fordi David Fincher efter filmen besluttede at indstille sin virksomhed i et stykke tid. Han skiftede til tv, hvor han blev executive producer på to tv-serier. Det var først i 2020, at instruktørens nye spillefilm, Manc, skulle udkomme. Men den pandemiske coronavirus COVID-19 har udsat udgivelsesdatoen på ubestemt tid.

Begyndelse

Sync & korrektioner af n17t01
  1. År: 2010

2. Kinopoint-rating: 8.7

3. Instruktør: Christopher Nolan

4. Med Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page og Marion Cotillard i hovedrollerne

Du har sikkert bemærket, at du ikke er i stand til at falde i længere tid i din søvn? Det fører uundgåeligt til, at du vågner op og ryster voldsomt. Og nogle gange vil du bemærke, at du har gennemgået lige så meget på 10 minutters søvn, som du har gjort på en halv time. Og det er disse to temaer, som filmen Inception snildt leger med. Og han minder os også om, at alt er muligt i drømme – selv fysikkens love.

Christopher Nolan har den uforlignelige Leonardo DiCaprio i hovedrollen. Hans karakter er en såkaldt “extractor” – en person, der bruger særligt udstyr til at tappe ind i andre menneskers drømme for at stjæle oplysninger. Men denne gang har han til opgave at introducere en idé. Indtil nu har det virket umuligt! For at klare det skal hovedpersonen ned i et dybere søvnniveau. Han må også få hjælp fra Ariadne, en arkitektstuderende, der formår at projicere drømme. Hun spilles af Ellen Page.

“Inception” er ikke ligefrem en mystisk film. Hvis man ikke bliver distraheret, mens man ser den, virker det hele ret logisk. Det er kun slutningen, der efterlader et legitimt spørgsmål. Opholder hovedpersonen sig et sted i de dybeste lag af søvn? Eller måske lykkedes det ham at flygte ind i virkeligheden?

Filmen anses for at være et af Christopher Nolans bedste værker. Den har været et stort hit hos både publikum og kritikere. Instruktøren modtog et par Oscar-nomineringer for den (han var også manuskriptforfatter). Men den fik kun priser for kameraarbejde, lyd, lydredigering og visuelle effekter. Hvilket dog også er ganske godt.

Springvandet

Springvandet
  1. År: 2006

2. Bedømmelse på Kinopoint: 7.5

3. Instruktør: Darren Aronofsky

4. Med Hugh Jackman, Rachel Vines, Ellen Burstyn, Stephen McHattie, Rachel Vines, Ellen Burstyn og Stephen McHattie i hovedrollerne

Denne film mislykkedes elendigt ved billetlugerne. Men det skyldes kun, at studiet ikke har sparet på reklamerne. Derfor er det kun meget få potentielle seere, der har hørt om The Fountain. Det er en skam, for hovedrollen i denne film blev spillet af Hugh Jackman. Og han gjorde et godt stykke arbejde!

Denne film får dig virkelig til at gå i tænkeboks. Den foregår i nutiden, i fortiden og endda i illusorisk tid! Tre forskellige historier, men alle bundet sammen af én stor kærlighed. Hovedpersonen her er Thomas Creo. Han er på jagt efter livets træ. Han er ude efter den saft, der angiveligt giver ham evigt liv. På den måde ønsker han at helbrede sin dødssyge kone.

Kritikerne har givet filmen blandede anmeldelser. Det er naturligvis ikke den bedste film i Hugh Jackmans karriere, som mange kender for sin rolle som Wolverine i X-Men-serien. Men hvis du er seriøs med hensyn til at se en atypisk film, er dette ikke et dårligt valg. Kort sagt, vi tør anbefale denne film, men vi vil ikke insistere.

Den mystiske historie om Benjamin Button

Den gådefulde historie om Benjamin Button
  1. År: 2008

2. Vurderet 8 på Kinopoisk.0

3. Instrueret af: David Fincher

4. Med Brad Pitt, Cate Blanchett, Julia Ormond og Jason Fleming i hovedrollerne

Vores udvalg kunne ikke undvære filmen med et af de mest usædvanlige plot. “Den gådefulde historie om Benjamin Button” fortæller historien om en mand, der blev født gammel og derefter begyndte at blive ung. Lægerne, der deltog i fødslen, var forbløffede. Det viser sig, at barnet passer til en 80-årig mand efter alt at dømme. Heldigvis gjorde hans helbred det muligt for “barnet” at overleve. Desuden blev han gradvist yngre. Og sådan er det indtil filmens slutning, som egentlig ikke handler om.

Denne film handler om en stor kærlighed, som to mennesker har haft i årevis. Titelrollen blev her spillet glimrende af Brad Pitt. Og i en stor del af filmen var han nødt til at bære makeup, hvilket fik ham til at ligne en skrøbelig gammel mand. “The Mysterious History of Benjamin Button” vandt endda en Oscar for den. Den anden statuette gik til visuelle effekter. Tja, en tredjedel gik til filmen for de mesterlige kulisser. Husk, at vi lever med Button hele hans liv – fra fødsel til død. Miljøet ændrer sig mange gange i løbet af perioden – biler, boligblokke, fabrikker. Og seeren har ingen fornemmelse af falskhed overhovedet – det ser ud til, at filmskaberne fik en tidsmaskine og personligt rejste til midten af det 20. århundrede.

Man kan ikke sige, at filmen har noget mystisk, trods titlen. Hovedpersonen er uheldig nok til at få en ekstremt atypisk sygdom, som aldrig før er set i noget hjørne af kloden. Men filmen kan bestemt inspirere. Og det er netop derfor, at han er med i vores udvalg. Og takket være det fremragende arbejde, som instruktørerne har udført, naturligvis.

En bivirkning

En bivirkning
  1. År: 2013

2. Bedømmelse på Kinopoint: 7.0

3. Instrueret af Steven Soderbergh

4. Med Jude Law, Rooney Mara, Catherine Zeta-Jones og Channing Tatum i hovedrollerne

Denne psykologiske thriller fortæller historien om Martin Taylor, der bliver løsladt fra fængslet, hvor han har siddet inde for at have afsløret insiderinformationer. Og et par dage senere forsøger hovedpersonens kone at begå selvmord ved at køre sin bil ind i en mur. Derefter behandler en psykiater hende og bemærker nogle abnormiteter i hendes adfærd. Han giver hende et eksperimentelt stof kaldet Ablixa. Desværre afslører det en ubehagelig bivirkning. Især begynder kvinden at lide af somnambulisme. Og det er kun begyndelsen af filmen!

Denne film er ikke en blockbuster. Den gik stort set ubemærket hen i biografen. Men det gør det ikke dårligt. Kritikerne gav den høje karakterer, bl.a. for dens meget originale plot. Derfor tør vi anbefale Steven Soderberghs arbejde til visning. Nogle mennesker vil dog finde det kedeligt. Vi er blevet advaret.

Bliv på

Bliv på
  1. År: 2005

2. CinemaPointer Score: 7.3

3. Instrueret af Mark Forster

4. Med Ewan McGregor, Ryan Gosling, Naomi Watts, Kate Burton og Ryan Gosling i hovedrollerne

Endnu en thriller i vores udvalg. Igen kan den kaldes en fiasko, hvis man udelukkende ser på kasseindtægterne. Overraskende nok er der blandt de skuespillere, der spiller her, stjerner af første klasse. Eller de ser kun sådan ud nu? I 2005 var Ryan Gosling stadig ung og spillede mest i romantiske film. Den var endnu ikke kendt af offentligheden. Det er så meget desto mere interessant at se, hvor hans karriere begyndte.

Stay fortæller historien om den studerende Henry Letham, der befinder sig på grænsen til vanvid. En dag går han til en psykiater. I en privat samtale siger han, at han vil begå selvmord allerede næste lørdag. Lægen vil nødigt lade patienten dø, så han begynder at gøre alt, hvad der står i hans magt. Og ikke længere på et trangt kontor. Han tager Henry med på en rejse gennem byen og ønsker at vise livets skønhed. Dette fører dog kun til, at psykiateren selv balancerer på kanten mellem liv og død og kastes ind i sin patients mareridtsagtige vrangforestillinger.

For mange virker denne film alt for dyster og kedelig. Derfor fik den blandede anmeldelser fra kritikerne. Det er svært at argumentere imod det. Men stadig et kig værd. Men gør dig klar til at tænke dig om, for den atypiske fortælling sætter gradvist ind og efterlader dig forvirret, hvis du beslutter dig for at se filmen med f.eks. en øl i hånden.

Hr. Nobody

Hr. Ingen
  1. År: 2009

2. Kinopoint Vurdering: 7.9

3. Instruktør: Jaco van Dormael

4. Medvirkende: Jared Leto, Sarah Polley, Diane Kruger, Lin Dan Pam

Se aldrig en europæisk film? Du bør! En række små værker af tyske, franske, belgiske, britiske og andre instruktører dukker regelmæssigt op. Det er for eksempel det, man kan kalde spillefilmen Mr. Nobody. Det er en film, der kostede en enorm mængde penge efter europæiske standarder. Og desværre var den en total fiasko i biografen.

Jaco van Dormael arbejdede på filmen. Denne belgiske instruktør foretrækker at lave intelligente film. Den kan dog nemt blandes med helt andre genrer, hvilket resulterer i endnu mere usædvanlige film.

Mr Nobody fortæller historien om en svag gammel mand, der befinder sig som den sidste dødelige i en grotesk fremtid. Alle de andre er allerede udødelige. Nemo Nobody’s liv er blevet til et tv-show. Publikum ser ham udleve sine sidste dage. Nå, lige før hans forestående død, kommer en journalist til Nobody, i et interview med hvem den gamle mand fortæller den påståede historie om sit liv. Han begynder at hoppe ind i parallelle liv, hvor han endda har formået at dø flere gange. Det er noget vrøvl? Eller også er journalisten foran ham i virkeligheden ikke den mand, som han ser ud til at være?

En film om en 118-årig mand er klog. Men vi må indrømme, at det netop er grunden til, at det ikke er alle, der kan sætte pris på den. Musikken til denne film blev i øvrigt skrevet af Pierre Van Dormel – instruktørens bror, som døde kort før premieren. Det gør arbejdet endnu mere tragisk.

Konklusion

Vi anbefaler, at du ser alle de film, der er nævnt ovenfor, hvis du ikke allerede har set dem. Du kan derfor indse, at der findes en særskilt kategori af film, som i det mindste giver dig en smule fantasi. Det er muligt, at du vil elske oplevelsen af at se den, og som følge heraf kan du lige så godt blive afhængig af sådanne film.

Bedøm artiklen
( Ingen bedømmelser endnu )
Sofia Peterson

Hilsner til alle hjemmeentusiaster! Jeg er Sofia Peterson, og min rejse gennem husholdningsapparaternes Rige strækker sig over berigende år. Det, der begyndte som en intriger, har udviklet sig til en spændende karriere fyldt med opdagelser og en forpligtelse til at forenkle apparatlandskabet for husejere.

Tidende.info - dameblad | Mode, Skønhed, hverdagsliv og hjemmepleje, psykologi og relationer